VÄRIEN MERKITYS
Miten mikin väri vaikuttaa ja mitä värit viestivät
Punainen
-
Lisää ruokahalua ja on siksi suosittu erityisesti pikaruokaravintoloiden värinä.
- Luo vaikutelman tärkeydestä ja kiireellisyydestä.
- On usein käytetty kertomaan alennus- ja tyhjennysmyynneistä.
- Yhdistetään aatteisiin, jännitykseen ja intohimoon.
On energisyyden ja toiminnan väri. - Vaikutta ihmiskehoon fyysisesti, nostaa verenpainetta ja sykettä.
Keltainen / oranssi
- Lisää optimismia ja iloista tunnelmaa.
- Keltainen saa lapset itkemään ja oranssi varoittaa vaarasta.
- Vaikuttaa impulsiivisiin ostopäätöksiin ja ikkunashoppailijoihin.
- Stimuloi aivojen loogista osaa ja aiheuttaa innostuneisuutta. Liiallinen käyttö lisää ahdistuneisuutta.
Vihreä
- Yhditetään terveelliseen ja luonnonmukaiseen.
- Yhdistyy myös taloudelliseen hyvinvointiin ja rahaan sekä arvokkaisiin brändeihin.
- Käytetään rauhoittamaan asiakkaita niin myymälöissä kuin julkisissa tiloissa.
- Runsaasti käytettynä painottaa ympäristöarvoja.
- Vihreä vaikuttaa ajattelun harmoniaan sekä tasapainottaa kehon, mielen ja ympäristön välistä yhteyttä. Lisää päättäväisyyttä.
Sininen
- Miesten suosima väri.
- Yhdistetään usein rauhaan, veteen ja luotettavuuteen.
- Edistää turvallisuudentunnetta ja luottamusta brändiin.
- Vähentää ruokahalua ja lisää tuottavuutta.
- Yleisimmin käytetty väri toimistoissa ja konservatiivisilla brändeillä.
- Rauhoittaa mieltä ja lisää tilan tuntua.
Liila / violetti
- Yhdistetään kuninkaallisuuteen, viisauteen ja kunnioitukseen.
- Vaikuttaa aivojen ongelmanratkaisukykyyn ja ruokkii luovuutta.
- Käytetään usein kauneustuotteissa ja kosmetiikassa.
- Edustaa luovia, viisaita ja mielikuvituksellisia brändejä, tuotteita
ja palveluita.
Musta
- Yhdistetään auktoriteettiin, voimaan ja pysyvyyteen.
- Symboloi usein älyä ja viisautta.
- Käytetään myös pienentämään vaikutelmaa esineiden ja asioiden koosta.
- Liiäksi käytettyn voi häkellyttää ihmisiä.
Harmaa
- Symboloi käytännöllisyyttä, ajattomuutta ja solidaarisuutta.
- Liiallinen harmaan käyttö tuo tunteen mitättömyydestä.
- Harmaa korostaa helposti tunnetta
vanhuudesta ja alakulosta.
Valkoinen
- Yhditetään puhtauteen ja aitouteen.
- Voidaan käyttää myös luomaan värittömyyden tai neutraaliuden vaikutelmaa.
- Valkoisen käyttö voi luoda tunteen luovuudesta (Tabula Rasa).
Lähde
http://brandnews.fi/varien-psykologia-merkitys-viestinnassa/
Kommentit
Lähetä kommentti