VÄRIEN MERKITYS

 Miten värit vaikuttavat meihin?

Miten mikin väri vaikuttaa ja mitä värit viestivät

Punainen

  • Värien psykologia ja vaikutus ihmismieleen

    Lisää ruokahalua ja on siksi suosittu erityisesti pikaruokaravintoloiden värinä.

  • Luo vaikutelman tärkeydestä ja kiireellisyydestä.
  • On usein käytetty kertomaan alennus- ja tyhjennysmyynneistä.
  • Yhdistetään aatteisiin, jännitykseen ja intohimoon.
    On energisyyden ja toiminnan väri.
  • Vaikutta ihmiskehoon fyysisesti, nostaa verenpainetta ja sykettä.

Keltainen / oranssi

  • Lisää optimismia ja iloista tunnelmaa.
  • Keltainen saa lapset itkemään ja oranssi varoittaa vaarasta.
  • Vaikuttaa impulsiivisiin ostopäätöksiin ja ikkunashoppailijoihin.
  • Stimuloi aivojen loogista osaa ja aiheuttaa innostuneisuutta. Liiallinen käyttö lisää ahdistuneisuutta.

Vihreä

  • Yhditetään terveelliseen ja luonnonmukaiseen.
  • Yhdistyy myös taloudelliseen hyvinvointiin ja rahaan sekä arvokkaisiin brändeihin.
  • Käytetään rauhoittamaan asiakkaita niin myymälöissä kuin julkisissa tiloissa.
  • Runsaasti käytettynä painottaa ympäristöarvoja.
  • Vihreä vaikuttaa ajattelun harmoniaan sekä tasapainottaa kehon, mielen ja ympäristön välistä yhteyttä. Lisää päättäväisyyttä.

Sininen

  • Miesten suosima väri.
  • Yhdistetään usein rauhaan, veteen ja luotettavuuteen.
  • Edistää turvallisuudentunnetta ja luottamusta brändiin.
  • Vähentää ruokahalua ja lisää tuottavuutta.
  • Yleisimmin käytetty väri toimistoissa ja konservatiivisilla brändeillä.
  • Rauhoittaa mieltä ja lisää tilan tuntua.

Liila / violetti

  • Yhdistetään kuninkaallisuuteen, viisauteen ja kunnioitukseen.
  • Vaikuttaa aivojen ongelmanratkaisukykyyn ja ruokkii luovuutta.
  • Käytetään usein kauneustuotteissa ja kosmetiikassa.
  • Edustaa luovia, viisaita ja mielikuvituksellisia brändejä, tuotteita
    ja palveluita.

Musta

  • Yhdistetään auktoriteettiin, voimaan ja pysyvyyteen.


  • Symboloi usein älyä ja viisautta.
  • Käytetään myös pienentämään vaikutelmaa esineiden ja asioiden koosta.
  • Liiäksi käytettyn voi häkellyttää ihmisiä.

Harmaa

  • Symboloi käytännöllisyyttä, ajattomuutta ja solidaarisuutta.
  • Liiallinen harmaan käyttö tuo tunteen mitättömyydestä.
  • Harmaa korostaa helposti tunnetta
    vanhuudesta ja alakulosta.

Valkoinen

  • Yhditetään puhtauteen ja aitouteen.
  • Voidaan käyttää myös luomaan värittömyyden tai neutraaliuden vaikutelmaa.
  • Valkoisen käyttö voi luoda tunteen luovuudesta (Tabula Rasa).

 

http://brandnews.fi/wp-content/uploads/2016/07/V%C3%A4rienpsykologia.jpg 

Lähde

http://brandnews.fi/varien-psykologia-merkitys-viestinnassa/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Trendit 2020

Vaalennustehtävä

Harmaanpeitto Four Reasons Optima- hiusvärillä